tisdag 26 april 2011

Hur cynisk får myndigheterna bli?


I Japan ämnar man höja gränsvärdet för hur mycket barn kan exponera sig för radioaktivitet!
I Sverige höjde man gränsvärdet för mat direkt efter Tjernobyl!

Det är endast ekonomin som räknas!

Likaså beordrades folk att leva som vanligt. Barnen satt i sandlådor efter första regnet. Där kunde de få i sig hot spots med livsfarlig radioaktivitet.
Andra krattade sina trädgårdar där samma sak kunde hända i och med att gammalt kontaminerat gräs flög omkring.

Samtidigt som man upptäckte att vi hade höga värden av radioaktivitet i Västernorrland beordrade man att all tillgänglig utrustning skulle ner till Skåne. Varför? Jo, man skulle mäta markstrålningen innan kreaturen skulle ut på bete.

M a o vi människor i Västernorrland var mindre värda än kreaturen i söder!

Jag bestämde mig för att köpa en folkens mätare. Det tog veckor för alla var slut i Sverige. Sedan mätte jag hemma hos bönder och småbarnsföräldrar för att de skulle veta var det var värst att hålla till. Givetvis i närheten av stuprör (regnvattnet) och i mossa där vattnet samlats.

Min stackars son blev kallad Mikrosievert pga att jag bad fotbollslaget att ställa in sin turnering i andra regnet, när atmosfären tvättades ur. Tror ni att det var uppskattat?

Det slutade med att efter tre-fyra veckor utgick ett påbud om att man inte skulle leka i sandlådor utan att byta ut sanden först (ej kontaminerat dito) och inte kratta i trädgårdar, etc.

Då var skadan redan skedd! Barn på förskolor sattes faktiskt ut i regn i sandlådor, för att visa mig att jag hade fel....De ville statuera exempel!

Idag har vi flera fall av cancer i våra trakter (liksom i de andra mest utsatta områdena i Sverige), men ingen vill följa upp det. Forskningen är nedlagd!

Jag har drivit frågan hela tiden i landstinget när jag var där. I kommunen har jag väckt frågor kring detsamma.

Gissa om jag blev matt, när Fukushima rapporterades till världen!
Jag orkar inte börja om med all upplysningsverksamhet efter alla dessa år!

Snälla människor läs på! Förstå att det finns inga säkra kärnkraftverk!
Den mänskliga faktorn kan ingen operera bort!
Dessutom är naturens krafter mycket större än den lilla människans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar