onsdag 24 augusti 2011

Sommaruppehåll - men nu full fart framåt!


Jag har gjort ett rejält sommaruppehåll! Kände att det var så mycket som skulle skötas inom familjens hank och stör så jag ville vara fri från bloggning.

Mina barn och barnbarn har varit hos oss på Kattastrand och vi har verkligen njutit av sol, vind och vatten!

Dessutom har jag fått vara nostalgisk och träffa alla mina fantastiska släktingar i Nordnorge under en veckas tid. Min man var trött redan efter första dagen då vi hunnit träffa 20 av dem. Några av en slump!

Det hemska var massakern som avslutade vår tur. Vi hade just tagit in hos vår Gröna vän Seija i Lofoten. Den ena katastrofen efter den andra visades på TV - först bomben i Oslo och sedan den förfärliga avrättningen på Utöya. Så fruktansvärt hemskt!

Jag måste medge att den har inte släppt taget om mig ännu. Det är så ofattbart, så meningslöst och så...... You name it!

Till slut ska vardagen ändå fånga in dig och nu har jag varit två svängar till Stockholm för att planera programskrivning och Green Forums ansökan till Sida. Nya riktlinjer och anvisningar ställer så höga krav på ansökan så det blir nödvändigt att koppla in konsult. Är det vettigt?

Det borde vara viktigare att se till att saker och ting förverkligas i stället och att man kan se effekter av det hos våra Gröna sköna partivänner i Afrika, Latinamerika och Östeuropa samt Västra Balkan.

Det ska bli intressant att se vad som kommer ut efter alla konsultationer fram till ansökan ska in den 1 nov 2011! Det tycker nog också Sidas handläggare!

Pappersexercisen och byråkratin med revisionsinstruktioner - som om det handlade om miljarder kronor i bidrag - har tagit överhand.
Är det revisions- eller demokratibistånd vi håller på med? Det är frågan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar