fredag 20 april 2012

Global Greens congress






När Global Greens congress i Dakar har lagt sig något något, känner jag mig fortsatt överväldigad av alla positiva vibbar. Mina Gröna vänner världen runt har gett mig så mycket energi. Samtidigt är jag trött pga anspänningen. Ända in i det sista visste vi inte om det skulle bli kravaller efter den andra valomgången i presidentvalet. Skulle kongressen kunna bli av? Allt gick emellertid lugnt till och stämningen var på topp i Senegal. Ett gott utgångsläge för kongressen!

Det mest fantastiska var att Haïdar El Ali, ordförande i Miljöpartiet, FEDES, i Senegal, utnämndes till miljöminister direkt efter kongressen! FEDES förbereder sig nu för parlamentsvalet i juli och siktar på att vinna minst två platser.

Mängden av gratulationer som strömmat in efter kongressen, visar att den varit en stor framgång. Tyvärr, har vi inte riktigt nått alla de media som vi skulle ha velat. Resolutioner, framtida planer beträffande Rio+20, grön ekonomi, klimat, mångfald och demokrati samt om Global Greens framtid, m.m. återfinns på globalgreens.org, hemsidan – om ännu inte allt material, så inom en snar framtid.

Ett fint minne från veckan i Senegal, är ledarskapspriset som jag fick av de afrikanska Gröna, när de avslutade sin första kväll under afrikanska federationens kongress. Det värmde mitt hjärta. Känner mig som en afrikansk mamma och väldigt upplyft. Jag har nog aldrig blivit så hyllad som på denna kongress både av dem, Haïdar och av arrangörerna.

Mitt intryck är att kongressen hade en bra balans mellan federationsmöten, den globala Gröna ungdomskongressen och Global Greens congress. Alla kunde delta på allt om man så önskade. Att ha plenarsammanträden, seminarier, andra möten, utställningar och mat - allt i ett – på denna mycket vackra plats - var verkligen ett lyckokast. Det bidrog till en ljus kongress.

Kongressen gav en fantastisk möjlighet för alla Gröna att träffas. Vi var ca 600 från 80 Gröna partier. Genom att lägga kongressen i Afrika kände de afrikanska Gröna stöd från hela världen. Att utbyta kunskap och erfarenhet i denna stora gröna familj, är en härlig känsla inte bara för stunden utan för framtiden med dess mödor och glädjeämnen. Det ger kraft!

Alla i Global Greens coordination, lokala organisatörer och volontärerna bidrog till att kongressen blev en så stor framgång. Det var en prestation. Det goda samarbetet före och under kongressen gjorde att all logistik fungerade fantastiskt bra.

Kongressen var en stor insats av alla inblandade och jag önskar alla Gröna vänner jorden runt lycka till i framtiden! Inspirationen från kongressen i Dakar 2012 i Senegal ger mersmak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar